Ćwiczenia na kaptury nie tylko dla panów

Większość publikacji o tym, jak wykonywać trening na kaptury, skierowana jest do mężczyzn, szczególnie stałych bywalców siłowni lub miłośników kulturystyki. Czy to oznacza, że kobiety nie muszą ćwiczyć tej grupy mięśniowej?

Zacznijmy od tego, że kaptury są znane także pod inną nazwą: mięśnie czworoboczne grzbietu. Odpowiadają one za ochronę kręgosłupa oraz, wraz mięśniami brzucha, stabilizują nasz kręgosłup. Pozwalają utrzymać się nam w pozycji stojącej. Właśnie dlatego, trening na kaptury powinni wykonywać wszyscy – nie tylko panowie szykujący się do pokazu kulturystki, ale także panie, którym nawet nie zależy na wyrzeźbionych mięśniach, ale chciałyby o siebie zadbać. Mocne mięśnie grzbietu to bowiem wyprostowana sylwetka, większa pewność ruchów oraz większa siła, którą możemy włożyć w pływanie czy wspinanie się po skałkach. Wzmocnienie mięśni grzbietu wyeliminuje również bóle pleców, które często doskwierają osobom, spędzającym cały dzień przy biurku przed ekranem komputera. Trening kapturów pozytywnie wpłynie także na rozbicie napięcia mięśniowego, spowodowanego stresem, a często kumulującego się właśnie w plecach.

Ćwiczenia na kaptury powinny być wykonywane na równi z treningiem na inne obszary mięśniowe. Nie bój się, że Twoje plecy nabiorą bardziej muskularnego wyglądu, a sylwetka nabierze męskiego pierwiastka. Jeśli będziesz regularnie wykonywała ćwiczenia na kaptury i przeplatała je z ćwiczeniami na pozostałe partie mięśniowe, Twój organizm tylko Ci za to podziękuje. Nie przesadzaj oczywiście z obciążeniem czy liczbą powtórzeń. Pamiętaj również o tym, by między każdym treningiem zrobić sobie przerwę. Jest ona bardzo ważna dla naszych mięśni – mogą one bowiem w tym czasie się zregenerować i odpocząć. To eliminuje problem przemęczonych mięśni, które zamiast się wzmacniać, po prostu zaczynają się spalać.

Wykorzystując do treningu hantle czy sztangę, rozsądnie dobierz ciężar, by nie uszkodzić mięśni, ścięgien albo kręgosłupa. Niestety, ten obszar jest dość mocno narażony na większe ryzyko kontuzji.

Napisz komentarz