Minerały, a zdrowy wygląd

Z pewnością bardzo często zastanawiamy się, jakie elementy odgrywają najważniejszą rolę w naszym organizmie. Należą do nich : mięśnie, kalorie, białko, węglowodany, tłuszcze. Często starając się zbudować ładną sylwetkę popełniamy podstawowe błędy. Nie widzimy efektu naszych działań mimo dużego poświęcenia i wysiłku. Może na samym początku warto zastanowić się nad tzw. małymi rzeczami? Być może na drodze do sukcesu stoją: zaburzenia snu, braki mikroelementów.

1. Minerały i ich właściwości

Mikroelementy, tj. witaminy i składniki mineralne są powszechnie znanymi związkami odżywczymi. Przyjrzyjmy się bliżej dwóm minerałom. Są nimi cynk i magnez. Zastanówmy się, jak ważną rolę odgrywają one w rozwoju naszego ciała. Minerały mają wiele właściwości. Pełnią one funkcję czynników towarzyszących lub fragmentów enzymów.

Żelazo
Żelazo jest jednym z najbardziej znanych minerałów. Żelazo znajduje się w hemoglobinie. Pierwiastek pełni rolę dokującej stacji molekularnej, która przechowuje tlen i utrzymuje hemoglobinę razem. W przypadku braku żelaza, cały opisany wcześniej system może zostać zaburzony. Proces ten jest typowy dla wszystkich minerałów w organizmie. Substancja ta robi tzw. „brudną robotę”. Właściwości cynku i magnezu nie różnią się.

Magnez jest bardzo potrzebny, aby koordynować około 300 różnych reakcji. Magnez jest jednym z czterech pierwiastków, które w największych ilościach występują w organizmie człowieka. Do głównych właściwości związku możemy zaliczyć : regulację ciśnienia krwi, regulowanie poziomu cukru we krwi, usprawnienie procesu metabolizmu energetycznego. Głównymi źródłami magnezu są : orzechy, nasiona, szpinak i niektóre pełne ziarna.

Suplementów magnezu jest wiele. Możemy je kupić w różnych formach. Należy jednak unikać preparatów, które w swoim składzie zawierają tlenek magnezu. Badania wykazały, że pomimo, że posiadają one wysoki proces elementarnego magnezu, są bardzo słabo przyswajalne przez organizm człowieka.

Cynk
Cynk to niezbędny minerał, który znajduje się w białku zwierzęcym. Jego najlepszym źródłem są ostrygi. Pierwiastek ten jest wymagany, aby 100 różnych enzymów nie zaburzyło swojej pracy. Enzymy te mają szczególne znaczenie dla wielu różnych układów począwszy od białka do DNA. Twoje ciało ma trudności z odpowiednim przechowaniem cynku, dlatego też ważne jest, aby zapewnić minimum tych związków w organizmie.

Ubytek i uzupełnienie minerałów
Utrzymanie wysokiego poziomu minerałów w naszej żywności – mimo że jest bardzo ważne, często bywa pomijane przez ludzi. Ignorujemy fakt, że organizm potrzebuje składników odżywczych, aby funkcjonował w sposób odpowiedni. Badania ukazują, że zawartość minerałów w żywności w supermarkecie jest 40% niższa, niż miało to miejsce 50 lat temu. W dzisiejszych czasach bardzo trudno dostać to, czego potrzebujemy.

Włączenie do diety żywności bogatej w cynk i magnez może zapobiec negatywnym skutkom diety i ćwiczeń. Efekty podejmowanych aktywności mogą być związane z ubytkiem mineralnym. Podczas chodzenia na bieżni przez okres 90 minut, poziom magnezu może zmniejszyć się nawet o 5 %.

Do głównych korzyści suplementacji magnezem i cynkiem możemy zaliczyć :
– poprawę tolerancji na wysiłek w momencie, gdy organizm nie otrzymał wystarczającą ilość snu,
– poprawę funkcji układu krążenia podczas wykonywania aktywności fizycznych,
– zapobieganie (wywołanego wysiłkiem) spadkowi hormonów tarczycy i zmniejszeniu poziomu testosteronu zarówno u mężczyzn, jak i u aktywnych sportowców.

2. Suplementy diety

Jak już zostało wcześniej wspomniane, intensywny trening może w drastyczny sposób zmniejszyć poziomy cynku i magnezu. W rezultacie możemy narazić nasz organizm na nieprzyjemne dolegliwości. Poniżej znajdziesz informacje, co możesz zrobić, aby twoje ciało było bogate w składniki odżywcze. Jeśli chcesz dostarczyć sobie dodatkowej dawki cynku i magnezu, polecamy ci, abyś wyposażył się w poniższe preparaty.

ZMA albo asparaginian cynku i asparaginian magnezu. Suplement ten został opracowany pod koniec 1990 roku przez Victor Conte, a wyprodukowany przez jego firmę SNAC. Przeprowadzała ona badania tych mikroelementów.

Mimo, że naukowiec chciał, aby produkt stał się popularny – zyskał on jedynie miano preparatu, który zawiera dwa kluczowe składniki mineralne. ZMA jest przeznaczony dla aktywnych sportowców i jest on dostępny w niskiej cenie. Zażyj go tuż przed snem, a poczujesz jego relaksującą właściwość.

Magnez powoduje zwiotczenie mięśni, a co za tym idzie ma działanie odprężające. Magnez to idealny suplement dla osób, które mają problemy z zasypianiem. Warto pamiętać, że jeśli chcemy, aby nasz sen był twardy nie możemy pozwolić na to, aby poziom leptyny, greliny i hormonu wzrostu był zaniżony. Podsumowując magnez jest to idealny sposób, aby zoptymalizować sen u niektórych ludzi.

Proces zasypiania może myć kwestią sporną dla wielu ciężarowców. Jeśli nie zapadasz w sen po okresie 30 minut – być może masz problem, który powinien być jak najszybciej rozwiązany. Suplement ten stosowany zewnętrznie (np. w postaci olejku) 20 minut przez pójściem spać, może pomóc nam należycie się zrelaksować.

3. Testy

Podczas dozowania poszczególnych witamin i minerałów, zawsze staram się wziąć więcej specyfiku. Najlepszym sposobem jest testowanie poziomów mineralnych – chociaż nie jest to najprostsza i najwygodniejsza forma.

Cynk w tym przypadku jest wyjątkiem. Możesz uzyskać wysoki status używając ustnego testu cynku siarczanu. Jest on bardzo prosty. Polega on na trzymaniu niewielkiej ilości siarczanu cynku przez 5 sekund, a następnie połknięciu go. Kolejnym zadaniem, jest opisanie tego, jak smakuje specyfik. Badany odpowiada na pytania uwzględniając swoje osobiste odczucia.

1. Smakuje jak woda = Niskie stężenie cynku
2. Mineralno-podobny. Słodki smak pojawia się po kilku sekundach od spożycia = Stężenie cynku niskie, ale widoczne
3. Ma wyrazisty smak, który w miarę upływu czasu jest coraz to silniejszy = Dobre stężenie cynku
4. Szybkie działanie, nieprzyjemny smak = Właściwe stężenie cynku

Możesz być zaskoczony, jak wiele osób nie przeszło tego testu. Po raz pierwszy przeprowadziłem go, kiedy byłem w Peak Performance w Nowym Jorku. Jeśli nie możesz znaleźć osoby, która wykonuje badanie cynku – inną alternatywą jest zakup testera cynku.

W oparciu o wynik – dodaj ZMA. Sprawdź ponownie stężenie cynku po kilku tygodniach i kontynuuj proces, aż do momentu gdy pierwiastek będzie utrzymywać się na starym poziomie. Gdy tak się stanie, gwarantuję, że będziesz zaskoczony. Zauważysz różnicę : będziesz lepiej spać, odzyskasz siły w krótszym czasie i poczujesz chęć na wykonania treningu.

Niestety, nie ma łatwego testu na określenie poziomu magnezu w organizmie. Zbyt duża ilość doustnego magnezu jest doskonałym środkiem przeczyszczającym. Sam zauważysz, kiedy przekroczyłeś dawkę suplementu – wyznacznikiem tutaj będą częste wyjścia do toalety.

Napisz komentarz